Zeeleeuwen op de Highway one!

26 april 2015 - Pacific Grove, California, Verenigde Staten

We kunnen geen afscheid nemen van Pismo Beach. Het vakantiegevoel is hier erg groot en we nemen het er goed van. Ons ontbijtje in de tuin, met de zon op ons bord, smaakt ons prima. We lopen de poort uit nog even door de straatjes heen. Via de voorzijde van de winkelstraat lopen we recht om de winkels heen weer richting het strand. Het dorpje is ontwaakt en kent al een behoorlijke drukte. Wellicht komt dit doordat het zondag is en de mensen niet naar hun werk hoeven. Naast de pier staat en mooie oude Chevrolet. Rood met witte top. Op de voorstoel ligt een klein hondje te slapen. De auto is bijna te mooi en glinstert in de zon. We lopen de pier op en bekijken nog even de golven met zijn surfers en de mensen op de pier. Het is hier zo heerlijk! Langzaam lopen we terug, maar Els wil nog even onder de pier kijken. Terwijl ze beneden nog wat foto's maakt, loop ik nog even de pier rond. Rond 12 uur fluit ik haar terug. We moeten gaan rijden, want onderweg is veel te zien en willen we ook stoppen. Op ons gemak lopen we het winkelstraatje door richting de auto. In het straatje zit een grote mooie surfwinkel, waar we nog even binnenglippen en pas na 30 minuten weer buiten staan met T-shirts en petje. (Hier had terug fluiten geen zin hahaha)

We draaien de highway 1 op en zien de zee aan ons linkerzijde voorbij razen. Rechts zijn de glooiende heuvels met hun mooie flora en fauna te bewonderen. Voordat we het door hebben kronkelt de weg zich om de bergen en heuvels heen en zitten we weer flink hoog. Na een paar dalingen komen we bij een strand waar de zeeleeuwen zich verzamelen. Vorig jaar zijn we hier geweest en lagen er een paar honderd, nu liggen er wel een kleine duizend! De grote en kleine zeeleeuwen kijken niet naar hun bezoekers om, maar zijn vooral met hunzelf of met hun familie bezig. Het is een genot om de enorme groep bezig te zien. Tussen de bezoekers door lopen een aantal vrijwilligers die graag over de dieren vertellen. Gaaf! De natuur is fantastisch en we weten nu ook weer waarom deze weg uitgeroepen is tot mooiste weg ter wereld! Dit is zo onwerkelijk mooi. We genieten van elke bocht en van de natuur om ons heen. Dit is vakantie! Dit is California! Wauw!

Halverwege stoppen we voor de lunch bij Dagger point. Er is livemuziek en een BBQ. Een heel mooi hotel met nog mooier uitzicht over de kustlijn met de stoere highway. We eten een broodje en hebben onze sanitaire stop, zodat we er weer even tegenaan kunnen. Maar na 20 minuten stoppen we alweer. De weg en zijn natuur zijn zo mooi, dat er regelmatig fotos gemaakt moeten worden. En als we bij Big Sur aankomen met de beroemde grote brug, zetten we de auto wederom aan de kant. Toch weer even filmen en foto's maken. Even daarna zitten we beide met een big smile in de auto en maken we plannen voor volgend jaar. Samen met onze meiden, dat zou toch heerlijk zijn.

Langzamerhand komt het schiereiland van Carmel-by-sea in zicht. Net op tijd want de zon gaat lager staan en verblind ons terwijl we de kronkelende weg naar beneden afdalen. Als we daarbij ook nog verschrikkelijk de slappe lach krijgen wordt het pas echt gevaarlijk... We passeren het wonderschone Carmel en nemen de afslag van Monterey richting Pacific Grove voor onze slaapplek van vannacht. We vinden ons mooie hotel, maar rijden nog even door naar het strand, voor de zonsondergang. We stoppen toevallig bij een herdenkingssteen van John Denver, de zanger die enkele jaren geleden is overleden. De bloemen aan de kust zijn heel mooi paars. De zeehonden spelen in de branding en langzaam verandert de lucht van kleur. De oranje gloed wordt steeds heftiger en binnen dertig seconden is de zon verdwenen! Het gaat zo snel hier. Maar werkelijk prachtig. De lucht kleurt donkerblauw en wij rijden op ons gemak terug naar het hotel. The Centrella Inn is een victoriaans huis uit begin 1900 en is aan de buitenzijde heel sfeervol. Als we binnen lopen zijn we even stil. Het ziet er waanzinnig uit van binnen en is geheel authentiek ingericht. De lange gangen, houten vloeren, witte prappen, gebloemd behang...De ontvangst is stijlvol en er klinkt lichte klassieke muziek in de kamer. Ook onze slaapkamer is geheel in stijl met houten schilderij lijsten met voorouders van iemand erin, de douche is een genot, en het wc papiertje was nog nooit zo mooi gedrapeerd. Geen zin meer in avondeten, Na onze spullen te hebben geïnstalleerd zijn we dan ook snel vertrokken in het ijzeren ledikant met drie matrassen op elkaar.

1. Ria Koreman:
    27 april 2015
    Wat hebben jullie het toch heerlijk en wij genieten mee. Xxx
  2. Ger Koreman:
    27 april 2015
    Mooi hoor zo'n kustweg met zeeleeuwen. Deze mis ik altijd langs de Oostvaardersdijk.
    Jullie genieten en dat is het belangrijkste!!!
  3. Henk en Ria:
    28 april 2015
    Dat is werkelijk genieten. Zeeleeuwen/natuur wat wil je nog meer. Ja je bed en dat zonder eten