Het laatste bericht vanuit Amerika!

2 mei 2015 - San Francisco, California, Verenigde Staten

De laatste nacht in San Francisco was een goede. Rond 23 uur vielen we als een blok in slaap en vanmorgen om 8:30 pas weer wakker! Heerlijk. Maar omdat we pas om 14.00 uur de stad echt verlaten richting het vliegveld, kunnen we nog even een rondje rijden. Snel ons ontbijt dus opgehaald en opgegeten in de kamer, waarna we de auto vol koffers en tassen het centrum nog een laatste maal in sturen. We beginnen richting de Painted Ladies in Pacific Hights. Het zijn Victoriaanse klassieke huizen allen in pastel kleuren. De ladies liggen aan Alamo square park en hebben we vorig jaar al gezien, maar de gehele wijk is erg mooi om doorheen te rijden. Omdat de wijk hoger ligt heb je een mooi uitzicht heb over de stad. De hoge heuvels oprijden voelt soms als het begin van een roller coaster! Je kunt niet zien wat er bovenaan de weg ligt. Zo zien we vele parken, hoge en lage straten en verschillende klassieke huizen.

Via een straat bij de baai rijden we naar de andere zijde van de stad, meer naar het centrum. Daar parkeren we de auto bij het Hilton hotel. Zo kunnen we nog een ruim een uur in de rondte lopen. De grote imposante gebouwen zijn indrukwekkend en de "kleine" panden die er tussen staan vaak klassiek of op zijn minst gedateerd. We komen plekken tegen die we een volgende maal zeker beter gaan bekijken en we belanden weer in Chinatown. Het is zaterdag en dus gezellig druk. Er wordt veel handel gedreven en op veel plekken hebben de bewoners hun wasgoed buiten hangen.  Sommige muren zijn ongelofelijk mooi beschilderd en de kleine balkons zijn vaak opgeleukt met potten en vazen vol bloemen en planten. Een stel daklozen raapt wat rommel op en stopt ze in de prullenbak. Voor een grote stad als deze is de stad behoorlijk schoon. Er zijn meer honden dan kinderen in SF, maar drollen hebben we er niet gevonden. Hier en daar hangen er zakjes aan de muur, waarmee de hondenafval kan worden opgeruimd. Het zonnetje is comfortabel warm en zorgt dat het rond de zestien graden is. Alles bij elkaar  een fantastische sfeer en een prachtige afsluiting van deze reis. Het is twee uur en we lopen terug naar het Hilton. Als we de stad uit willen rijden zitten we even kort vast door een bruiloft stoet. De stoet wordt verzorgd door een autoclub. Een grote rij oldtimers gebruikt zijn toeter of sirene om aan te geven dat het party time is. De heren en dames zijn allen klassiek gekleed en het geheel geeft een jaren 40 gangster sfeer. Zeker tussen de hoge gebouwen en met de oude tram op de achtergrond. Heel erg gaaf!

Na slechts tien minuten rijden we het centrum alweer uit en begeven we ons op de highway richting De SFO luchthaven. Alles staat erg duidelijk aangegeven en vloeiend rijden we de jeep bij zijn rechtmatige eigenaar binnen. We zullen hem missen, want hij deed zijn werk goed. Alle spullen worden op een karretje gehesen en we lopen richting de Bart. De Bart is een soort metro die ons naar de terminal brengt. Bij terminal drie melden we ons bij de incheck balie en leveren we onze koffers in. Els heeft 22,5 kilo en ik 25,5. Iets overgewicht dus, want 23 kilo is toegestaan. De twee chinezen die achter de balie staan rommelen wat aan, de ene zegt dat we moeten bijbetalen, de ander gelooft het wel. Snel worden de labels erop geplakt en krijgen we onze boarding pass. Niet veel later zitten we met een koffie en een Coke aan een tafeltje, de laatste twee uren door te komen en kan ik alvast beginnen aan het laatste verhaal, zoals jullie hier boven kunnen lezen. Er is geen vertraging dus straks om 7 uur zetten we koers voor Nederland met een tussenlanding in Frankfurt.

Elske en ik hebben een geweldige reis gehad; deel twee van ons Amerika avontuur. Als we terug kijken naar alles wat we gezien hebben, de mensen die we hebben ontmoet, de indrukken de je deelt. In totaal hebben we dit deel 4359 mijlen (7015 km) gereden. Een flink stuk meer dan we hadden ingeschat, maar we hebben dan ook veel kunnen bekijken. En als we dan 's avonds in het hotel kwamen was het leuk om een verslag te schrijven van de dag, omdat je alles dan weer even herbeleefd, maar nog leuker waren de vele reacties die we kregen van familie, vrienden en collega's in Nederland. We willen dan ook iedereen bedanken voor de reacties en mocht er voldoende animo zijn, zetten we het blog misschien voort over ons heerlijke leventje in Lelystad!

1. Marcel T.:
    4 mei 2015
    Schitterende reis en goede vlucht terug :)
  2. Corry:
    8 mei 2015
    Geweldig! Wat een reis en wat boeiend beschreven!; de thuisblijvers konden echt "meereizen"zo. SSchrijf en fototalent! Dat smaakt naar meer!