Met de bus door de stad!

1 mei 2015 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Vanmorgen ons eenvoudige ontbijt opgehaald bij de registratiebalie van het hotel. Een paar verpakte fruitkoeken, fruit, jus d'orange en koffie of thee. We nemen het mee naar de kamer, waar we nog wat opruimen en ons verder klaar maken voor de bus trip. Aan de overzijde stopt de hop-on hop-off bus en dat is te zien; er staat al een rij met toeristen te wachten. Het is een dubbeldekker zonder dak. Ondanks de rij hebben we een prima plek in de bus. De bustocht duurt maar liefst drie uur en we zien alle belangrijke punten van SF. We gaan zelfs met de bus over de Golden Gate Bridge naar Sausalito, het eiland voor de baai van SF. We zien amper iets van de brug, want hij hangt geheel in een wolk. Direct is het kouder en winderig en soms zien we een kabel van de brug opduiken in de waterdamp. Zodra we het eiland binnen rijden is het weer helder en waait het nog wel, maar voelt de temperatuur alweer heerlijk.

Na een rondje op het eiland rijden we weer terug door de wolk naar de stad. We zien prachtige gebouwen, Victoriaanse huizen, groene parken en gezellige straten. Sommige onthouden we, omdat we daar meer van willen zien. Zodra we in de buurt rijden van ons hotel, hoppen we van de bus af en frissen we ons op in onze kamer. We leggen onze jassen in de auto en nemen volle batterijen voor de camera's mee. Met de tomtom aan rijden we eerst naar Haight Ashbury. Het is de oude hippie-wijk van de stad vol creatievelingen en natuurlijk hippies, maar dan in de nieuwe soort. Hier worden ze geen hippies meer genoemd vertelde de bus chauffeur vanmorgen, maar iets met .. holes aan het eind.  Om de hoek van de winkelstraat kunnen we twee uur gratis parkeren. We kunnen dus lekker op ons gemak de straten door lopen. De verschillende karakters kleuren de straten en winkels en maakt ons erg enthousiast over de wijk. De gezellige, vaak aparte winkeltjes, veel second-hand hebben veel te bieden en dus moeten we, vooral ik, ons inhouden om niet nog meer souvenirs te kopen. Na twee uur staan we weer bij de auto en besluiten we naar de andere kant van de stad te rijden.

Met behulp van een kaart en de tomtom breng ik ons naar het Civic center. Hier staat het grote stadhuis, veel kunstwerken, oude hoge flatgebouwen en er is daar markt. Altijd leuk. Tijdens de rit wordt er soms kort gestopt of zelfs geparkeerd, om de mooie straatbeelden te vangen met onze camera. Dat valt niet altijd mee door de drukte op de weg of chinezen met selfie sticks. San Francisco is een schitterende stad. Aangekomen bij het stadhuis kunnen we eronder goedkoop parkeren. We lopen wat straatjes door, bekijken wat kunstwerken en de laatste kraampjes van de markt, want ze zijn al aan het opruimen. Er staat een dj muziek te draaien, zijn muziek trekt een groep daklozen aan. Een klein deel van de daklozen staan vrolijk te dansen. Het is misschien wel hun enige verzetje die dag. De stad kent veel daklozen. Een probleem voor elke grote stad, ook in Nederland. Hier echter zijn er enkele goede voorzieningen getroffen, zodat ze zich niet misdragen. Een grote blauwe bus, omgebouwd met douches, rijdt door de stad en staat elke dag op een andere plek. Iedereen die dat wil kan zich daar opfrissen. Er staat dan ook een flinke rij buiten de bus. Ook het drugsgebruik en dan met name wiet is hier in de grote steden een gewoon goed. Dachten we in Nederland een vrij beleid te hebben met de coffeeshops. Ook die zijn hier in de grote steden aanwezig. Enkele verwijzen wel met reclames naar Nederland en met name naar Amsterdam, dat is dan wel weer grappig om te zien. De wiet wordt openlijk gerookt op straat.

We rijden de auto uit de parkeergarage en zonder tomtom rijd ik wat wegen door, waarvan er enkele mij bekend voor komen. Met weinig moeite kan ik ons langs leuke plaatsen rijden en stoppen we weer waar behoefte is of kan gestopt worden. Ik rijd inmiddels als een inwoner van de stad, dus we vallen weinig op. We genieten ongelofelijk van deze laatste dag. Bij de Fishermans Warf, het toeristische gedeelte van de stad, parkeren we even in een garage om wat winkels te bezoeken. Het is inmiddels al 18:30 uur en besluiten na deze stop terug te keren naar ons hotel. We moeten nog e.e.a inpakken en we willen inmiddels wel weer wat eten. Voor het eten lopen we vier blokken zuidelijk en belanden bij Mel's Drive-in. De diner hebben we in Los Angeles al bezocht, maar dit zou de eerst gebouwde zijn. Bij Mel is het eten prima, maar dit is niet de diner zoals ik hem uit de film, "America Graffiti" ken. Bij navraag blijkt dat degene uit de film al tijdens het filmen in elkaar gestort is en deze op dezelfde plek is gebouwd, enkele jaren later, omdat er zoveel vraag naar was. Okay, niet de oude diner dus, maar daarom niet minder leuk. De sfeer is goed en de keuze van het menu dik in orde. Terug lopend naar het hotel nemen we nog even een cola mee van de buurtwinkel en kunnen we met een grote lach op ons gezicht de dag afsluiten.

Morgenmiddag verlaten we om 14:00 de stad, want we moeten op tijd inchecken voor de grote oversteek. Om 19:00 vertrekt ons vliegtuig, maar we moeten eerst de auto terug brengen. De koffers zijn zo goed als gepakt en ons laatste nachtje gaat zo in. Het is hier nu 23:00 uur. In Nederland liggen jullie nog te slapen of beginnen jullie al een beetje wakker te worden. Tot de volgende (laatste) blog dan maar!

1. Ria Koreman:
    Tot morgen schatten. Goede reis. Xxx
  2. Henk en Ria:
    2 mei 2015
    Geniet nog even. In het vliegtuig kan je slapen.
  3. Annemies:
    2 mei 2015
    Ik heb genoten van jullie inspirerende reisverhalen en ik denk dat ik ook maar weer eens een poging ga ondernemen om in San Francisco te komen!
    Ik wens jullie een voorspoedige terugreis.