Monterey, Carmel by sea en Pacific Grove!

27 april 2015 - Pacific Grove, California, Verenigde Staten

Vanmorgen worden we rond 7:30 wakker met de geur van eieren en spek. Opgefrist lopen we de ontbijt ruimte binnen en de mooie klassieke eetkamer ruikt heerlijk. We nemen een tafeltje aan het raam met uitkijk op de tuin er is zelfs een menukaart. We kiezen voor een spinazie omelet met feta en artisjok voor Els en voor mij een sunny side up gebakken ei met spek en toast. Het smaakt ons heerlijk en terwijl we genieten spelen de eekhoorntjes voor ons raam. Ondertussen worden er vers gebakken koekjes neer gezet. Met chocolade en met bessen en ze zijn heerlijk! We kunnen ons geluk niet op en willen wel uren blijven zitten eten! Helaas is het voor onze model niet goed, dus gaan we de spullen pakken op onze kamer en maken we het plan voor de dag. Buiten horen we de zeeleeuwen roepen naar elkaar en ook de zeemeeuwen schreeuwen hun vrienden toe. Het klinkt als vakantie.

We stappen in de auto, rijden een stukje door de omgeving en parkeren de auto waar het leuk lijkt. In een winkel met allemaal schaaltjes met bedels en zilverwaar kan Elske haar plezier op, ze gaat lekker los. De mensen in de winkel zijn behulpzaam en weer verbaasd en enthousiast dat we helemaal uit Nederland komen. We kopen hele oude zilveren penny's met liberty erop.Elske krijgt een zilveren dubbeltje uit 1895 als souvenir.  Buiten zien we een groepje mensen met allemaal jonge poesjes, het blijkt van een kitten opvang te zijn en de katjes moeten socialiseren dus gaan van hand tot hand. Nederlandse handen zijn helemaal geweldig dus daar staan we allebei met een jong poesje terwijl er foto's van ons gemaakt worden, omdat Nederland zo leuk is! Terug bij de auto gaan de korte broeken aan, het is een heerlijke temperatuur. Kort Daarna rijden we lekker langs de kust naar Monterey.

Het stadje ligt rechts van Pacific Grove en heeft een oude geschiedenis wat betreft het inblikken van sardientjes. De oude fabriek is tegenwoordig een shopping mall. Monterey heeft ook een oude pier waarvan je boottrips kunt maken om de walvissen, orka's en dolfijnen te zien. Hier hebben we vorig jaar ook van genoten, we besluiten deze maal over te slaan en de walvissen te bewaren voor volgend jaar, samen met onze meiden (haha). We lopen wel heerlijk over de pier en bekijken de zeeleeuwen die in het water aan het spelen zijn of liggen te rusten op een randje van de pier. Als we over de reling hangen zwemt er een zeeotter voorbij en terwijl hij op zijn rug langs zwemt, wast ie zich van top tot teen, het is een koddig gezicht. En hoewel we moeite doen om contact te maken, lijkt hij ons totaal niet te zien of te horen. Het valt ons op dat het vrij rustig is qua zeeleeuwen en otters, maar dat kan misschien komen door de periode van het jaar, geen idee. We lopen de pier terug langs de winkeltjes naar de auto.

We rijden de auto een stukje terug langs de kust, waar we nog even parkeren. Daar lopen we naar de waterkant waar enkele zeeleeuwen liggen te zonnen of aan het spelen zijn met hun jong. Ze zijn zo lief dat we ze wel willen knuffelen, maar er wordt regelmatig gewaarschuwd dat het wilde dieren zijn en je afstand moet houden. Helaas. We zitten op een rots aan de waterrand met zo' n drie meter voor ons een zeeleeuw. Het is duidelijk dat ze ons in de gaten houdt en kijkt ons af en toe aan, wanneer we bewegen of met elkaar praten. Ze zijn erg nieuwsgierig en bedelen graag bij de vissers op de pier of aan de waterkant. Zo leuk! We lopen het straatje nog even door voor een ijsje en met de auto rijden we richting Carmel-by-sea. Het stadje is heel erg gezellig en heeft door de bijzondere huisjes iets weg van de Efteling. We bekijken een paar winkeltjes en rijden met de auto bijna alle straatjes door om de mooie huisjes te bekijken. Het is inmiddels vier uur en een vreemde mist trekt door het dorpje heen. Een laag hangende bewolking trekt als witte rook door het dorpje heen, een gek gezicht en het zorgt ervoor dat de lekkere temperatuur eindigt in een frisse namiddag. Jammer. We eindigen op het strand waar lekker gesurfd  wordt. Met ons kont op het zand kunnen we goed de heldere golven bekijken, maar helaas wordt het echt frisser nu. Zelfs met ons lange broek en vest.

We stappen weer in de auto en rijden weer naar de andere zijde van het eiland. In ons hotel kunnen we even naar het toilet en krijgen we een email bericht van AirBnB. Het slaapadres die we hebben geboekt voor Santa Cruz moet helaas de afspraak afzeggen, want ze heeft een probleem met familie. Helaas voor ons, maar gelukkig hebben we nog contact met de mensen uit Santa Cruz van vorig jaar en kunnen we via email snel contact met ze leggen. In minder dan 10 minuten hebben we de slaapplaats van vorig jaar vast gelegd en zien we Terry en Clint morgen bij hun heerlijke huisje vlakbij zee.

We lopen Pacific Grove nog even in en gaan op zoek naar een restaurant. Na een paar bekeken te hebben belanden we bij een internationaal restaurant, waar ze diverse gerechten hebben. Heerlijke aardappel puree met draadjesvlees voor mij dit keer! Els eet een lekkere falafelwrap en na onze cola lopen we op ons gemak weer terug naar het hotel voor ons laatste nachtje op het schiereiland. Had ik al verteld dat ik California zo heerlijk vind?!

1. Sik:
    28 april 2015
    Heerlijk allemaal! Jaloers, jaloers! Hahaha. En wat een geweldige plek om je verjaardag te vieren. Van Harte Gefeliciteerd Elske! Dubbel genieten vandaag.... (of deden jullie dat al?) xxx
  2. Marco en Elske:
    28 april 2015
    Zo leuk he, ik ben hier nog helemaal niet jarig! Voor jou schiet het ook snel op sik! Heerlijk!
  3. Sik:
    28 april 2015
    Hahaha, dat is waar ook! Jullie gaan vast zo slapen, hier is Steve net naar school. Welterusten! En voor morgen; van harte!
  4. Ria Koreman:
    Van harte gefeliciteerd lieverd
  5. Yvonne:
    28 april 2015
    he he...eindelijk al jullie verhalen gelezen intussen is het al weer een week verder nadat ik het adres van jullie Blog had gekregen ...wat een heerlijkheden maken jullie mee en wat geniet ik mee van jullie verhaal en foto,s en. Ja !!! Ik ben best jaloers ☺️ ...maar ach ik kan niet alles hebben ..heb ook heel wat van de wereld gedrieën de afgelopen jaren en heel wat foto,s gemaakt en ben hard aan het sparen voor Brazilië ...nog een paar dagen voor jullie en dan zit het er al weer op helaas ...maar ik voel het dat er vanuit Elske een verzoek gaat komen of ze van de zomer weer weg mag maar dan met jullie meiden ...nou Elske mijn zegen heb je hoor....als ik volgend jaar dan ook maar mag....ik werk wel een dagje extra voor ons samen dan
    En O ja natuurlijk wens ik je een hele fijne Amerikaanse Bday toe...maak er iets moois van .....en geniet van jullie laatste dagen
    Lfs Yvonne
  6. Henk en Ria:
    28 april 2015
    Elske van harte gefeliciteerd. Marco uiteraard ook met Elske. Wat een belevenis weer op je verjaardag. Zo dicht bij zeeleeuwen dat is toch genieten. En op de vroege morgen zo'n lekker eitje. Dan kan de dag niet stuk.
  7. Ger Koreman:
    28 april 2015
    Genieten van je verhaal en jullie belevenissen! Elske straks van harte proficiat.