Huis aan zee in Santa Cruz!

28 april 2015 - Santa Cruz, California, Verenigde Staten

Vanmorgen wederom gewekt door de geur van eieren, verse koekjes en het geblaf van de  zeehonden. Zo wil je elke dag wel wakker worden! Op ons gemak van het ontbijt genoten, klein rondje door de tuin gemaakt en afscheid genomen van het hotel. Als elske Don de kok nog een compliment geeft over het lekkere ontbijt zegt hij "thanks, see you at the beach" en dat doen we. Het weer is nog steeds hetzelfde; bewolkt, dat is wel jammer, want deze kustplaats is natuurlijk nog mooier als het zonnetje zijn best doet, om de bloemen te kleuren. De gehele kust is in deze periode bedekt met een paarse bloem. Deze grondbedekking noemen ze hier "magic carpet" en is werkelijk wonderschoon. We stoppen zo'n honderd meter van ons hotel aan de waterkant en zetten de auto neer voor wat foto's en film. Binnen seconden zijn we elkaar kwijt en lopen we (blijkt achteraf) totaal verschillende kanten op, maar weten we gelukkig allebei de auto terug te vinden.

Een half uur later rijden we rondjes door de vele straatjes van het schiereiland, om maar zoveel mogelijk te genieten van de omgeving. Het is hier zo mooi! Nog even hier een foto en daar een kijkje nemen, tanken en dan de highway 1 weer op. Ook die is mooi, dus het is geen straf. Met slechts een uurtje rijden komen we Santa Cruz binnen en proeven we de sfeer van dit gezellige stadje. We stoppen bij een grote world market; een kruising tussen de Xenox, Wereldwinkel en de Bijenkorf en we vinden alles leuk en raken alles aan.  We kopen een cadeau voor Terry en Clint. We hebben ze vorig jaar hier in Santa Cruz ontmoet en ze willen graag dat we blijven slapen deze twee aankomende nachten. Daar maken we graag gebruik van en het weerzien is dan ook weer erg gezellig. Ze nodigen ons uit voor een etentje in het huis van vrienden (die zijn op vakantie) aan de andere kant van Santa Cruz aan de zee. We gaan graag op de uitnodiging in en spreken om 17 uur af. Eerst gaan we samen nog even een kijkje nemen bij de oudste boardwalk van Amerika, we kunnen lopen en weten de weg nog, zo cool! De Santa Cruz boardwalk is super leuk met de attracties en winkeltjes. Met mijn camera op mijn borst ga ik in de achtbaan, zodat ik Sas kan laten zien hoe leuk het is. Ik hoop dat het op groot scherm thuis ook goed uitpakt. Els vermaakt zich op het strand en over de boardwalk.

Op tijd zijn we weer thuis en Clint rijdt met ons mee in de auto om de weg te wijzen naar het huis waar we vanavond zullen zijn. Terry is daar al naar toe en begint vast aan het klaar maken van het eten, ze kookt en leeft zonder toegevoegde stoffen en maakt alles zelf.  Ze kan goed koken weten we uit ervaring, geeft ook workshops, dus zijn benieuwd wat we zullen krijgen. Dat Els vegetarisch is weet ze nog dus geen vleeshompen vanavond. Er zijn nog twee vrienden uitgenodigd voor het eten, Peter en Marry. Ze hebben een paar jaar geleden voor twee maanden in Amsterdam gewoond en willen graag kennis maken. Gezellig en gek dat je opeens met vier vreemden in een fantastisch huis van een architect zit, bent aan de kust van de stad waar je het liefst de hele zomer zou willen zijn. Toch voelt alles zeer vertrouwd. Heerlijk.
Maar voor dat we aan tafel gaan nemen we een drankje met een stukje stokbrood in de tuin, aan het strand, zo'n 15 meter verder van het huis. We staan op een helling, beneden ons slaan de golven om. We proosten op Elske haar verjaardag en op AirBnB. Aan de rechterzijde van ons zien we down town Santa Cruz en de boardwalk en links zijn wat surfers aan het peddelen. Een waanzinnige woon plek dus!

Binnen gaan we allemaal aan tafel, voor het eten geven we elkaar in de kring een hand ala Bridget Jones met haar vrienden. Soepje vooraf en pasta met alle verse groenten erdoor. Zelfgemaakte ijsthee, meegebracht in een grote glazen pot die uit de rieten mandje komt en lekker toetje daarna maken het af. Na het eten nemen Els en ik nog even een kijkje bij de waterkant, de zon zakt snel onder. Binnen hebben we het met z'n zessen nog even over het leven, vooral onze kinderen zijn een dankbaar onderwerp. Peter vindt dat we meer Amerikaan zijn dan zij, omdat we al zoveel gezien hebben in hun land. Het is inmiddels kwart voor negen en behoorlijk donker. Iedereen pakt zijn spullen bij elkaar en we nemen afscheid van Peter en Marry. Hierna rijden we terug naar het huisje van Terry en Clint, waar we vannacht slapen. Het is een waanzinnig prachtig strandhuis wat tot in detail, met veel antroposofisch gevoel (beide zijn leraar op de vrije school) is ingericht en Clint laat ons nog even de nieuwe buiten douche in de tuin zien. Zelf gemaakt van metalen golfplaat. Precies zoals een buitendouche moet zijn. Voor nu maken we even gebruik van het geweldige bad op pootjes. Het was een heerlijke dag, nu lekker in het grote bed!  Het was een bijzondere verjaardag voor Elske!

1. Michelle:
    Geweldig wat een gastvrijheid
  2. Ria Koreman:
    29 april 2015
    Wat een heerlijkheid zeg, fantastisch.
    en wat een lieve mensen om jullie zo te verwennen, super.
    tot gauw lieverds.
  3. Ger Koreman:
    29 april 2015
    Weer leuk! Fantastisch verhaal ik geniet iedere dag weer, je kunt mij opvolgen als schrijver. (na je pensioen uiteraard).
  4. Henk en Ria:
    29 april 2015
    Het was weer een geweldig verslag en het genieten druipt er af. Geweldig en geniet.
  5. Yvonne:
    30 april 2015
    Ik ruik de zee een hoor hem ruizen Hmmm