De laatste leukjes!

30 april 2015 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Vanmorgen onze spullen bijeen geraapt voor weer een nieuwe reisdag. Onze laatste trip voor we terug naar Nederland vliegen. Maar zover is het nog niet, eerst nog San Francisco bezoeken. Terwijl we onze spullen in de auto zetten, komt Terry (onze host) nog even langs om afscheid te nemen. Ze zou ons graag (met onze meiden) terug willen zien volgend jaar en dat beloven we.
We draaien de auto de straat uit en met een licht heimwee gevoel zetten we koers richting de highway 1. Santa Cruz is geweldig! We houden ervan. Om niet direct afscheid te hoeven nemen van deze bijzondere stad, gaan we nog even ontbijten bij een Mexicaans eettentje ergens in het centrum. Els heeft wat rijst, bonen en groente op een bordje en ik een burrito met kip, bonen en sla. Alles vol met guacamole en crème fraiche. Je kan de dag maar beter goed beginnen, zullen we maar zeggen. Het is heerlijk, maar uiteraard weer veel te veel. Ik denk dat er deze vakantie 5 kilo bij gekomen is, door al dat Mexicaanse eten.

Via de kust nemen we nog een kijkje bij de surfers. Het blijft een fantastisch gezicht hoe de natuur zijn golven vormt en de surfers precies zien welke ze moeten nemen. Er zijn stukken afgezet met hekken, omdat de randen van de kustwal hoog en fragiel zijn. Je moet er niet aan denken dat je naar beneden valt. De sprong die sommige surfers wel maken is zo'n 15 hoog. Maar ja, er zijn wel een paar plaatsen waar mooie foto's te maken zijn, dus we kunnen het niet laten om over het hek te klimmen. Zo schieten we snel wat foto's en film en klimmen snel weer terug naar het toeschouwers pad. We staan er nog wel een half uur te kijken en zien dat het surfmuseum open is vandaag. Het is klein, maar heeft een leuke tentoonstelling van oude foto's en de geschiedenis van het surfen door de jaren heen. Uiteraard is er veel info over Santa Cruz. En met een nieuw T-shirt stappen we dan eindelijk in de auto om echt afscheid te nemen van Santa Cruz.

De highway 1 rijdt heerlijk, de omgeving is heel erg mooi. Hier en daar moeten we even stoppen, we kunnen het niet laten. Bij Halfmoon Bay zetten we de auto op de parkeerplaats en lopen we even het strand op. Het is een rustig strand met een kalme zee. De golven zijn hoog, maar niet zo hoog als wat we al gezien hebben. Even buiten Halfmoon is een haven, "Pillar point". Hier is ook de film Chasing Mavericks opgenomen. Dit punt heeft de hoogste golven van California. Helaas is dat pas in oktober, maar toch weer even rond gekeken. De zon schijnt volop. Ik denk dat dit na Las Vegas de warmste dag is, heerlijk dus!

Na een kwartiertje rijden, stromen we de grote stad San Francisco binnen. Het vele verkeer is traag als stroop, maar het maakt ons niet veel uit. We kijken onze ogen uit. Wat een mooie stad is dit toch! De vele huisjes in pasteltinten, tegen de heuvels opgebouwd. Schitterend. We zien de hele lange Bay bridge en kort daarna ook de Golden Gate Bridge. De tomtom leidt ons door vele straten en uiteindelijk staan we bij ons hotel voor de laatste twee nachten. Het inchecken gaat snel en we kopen meteen twee tickets voor de hop on-hop off bus. Met deze kaart kunnen we twee dagen op de bus in en uit stappen. Deze dubbeldekker heeft een open bovenkant, waardoor je veel ziet. We weten dat lopen hier eigenlijk niet te doen is, door alle heuvels, dus deze bus is een goed alternatief.

Het hotel zit midden in het centrum en we kunnen dus lopend naar Fishernans Warf, het toeristische gebied van de stad. Daar is een opstappunt van de bus voor een avond tour. De trip begint om 18:30 en rijdt anderhalf uur door de stad. We genieten weer van het lopen door de schuine straten en vinden alles en iedereen leuk, (we lijken wel een stel hippies!). we zijn wat aan de vroege kant en eten een broodje bij Subway. We staan vooraan in de rij om voorin de bus te zitten, maar helaas besluit een medewerker dat de ingang van de bus toch bij de ander deur van de bus is en zijn we ineens tiende in de rij. Beetje jammer, maar we hebben toch nog een prima plekje boven in de bus. Een gids verteld tijdens het rijden aanvullende informatie. We genieten vooral van het uitzicht, maar ook van de verhalen die hij verteld. Elske geniet het meest van het feit dat het hier deze dag en avond extreamly zacht van temperatuur is en dat de gids verteld dat hij nog nooit zijn tour zonder jasje aan heeft kunnen doen. Godzijmetons. In deze buurt Zijn veel films  opgenomen en de George Lucas (bekend van films, zoals Starwars) heeft hier een school neergezet. We nemen een kijke bij de Golden Gate Bridge en met de avondzon boven de stad rijden we aan de andere kant de Bay Bridge over naar Treasure island. Daar stoppen we even 10 minuten voor een sanitaire stop en foto moment, want hier zie je de skyline van San Francisco goed. De zon gaat onder, hoe gaaf is dat. Via het Financial district en de Chinatown komen weer terug bij het startpunt. Wauw dat was leuk. Dat gaan we morgen weer doen! Inmiddels is het donker, de lampjes maken een perfecte sfeer in de stad. Heel gaaf! Voor wie dat wil, mag nog een stukje verder meerijden naar Union Square. En ook dat pikken we maar even mee. Het is een plaats in het centrum met de  duurste winkels. Daar vandaan lopen we terug naar het hotel. Het is nog steeds warm en met ons vest om ons heen geknoopt struinen we door de straten richting ons hotel. Het is donderdag avond en gezellig druk. Terrassen zitten vol en er wordt gepraat en gelachen. We lopen door Chinatown, hier let niemand meer op of de prullenbakken nou rechtop staan of met hun hele inhoud ondersteboven. Vanuit de restaurants wordt er iets ingegooid of toch maar weer uitgehaald. We gluren naar binnen en zien kleine overvolle kamertjes met de was hangend aan de lamp in de keuken (net als op onze hotel kamer eigenlijk). Daklozen bedelen om geld, maar ook hier totaal geen onveilig gevoel. Gelukkig hebben we een goede kaart en die leidt ons over de hoogste heuvel van SF. Er tegenaan lopen is echt heel zwaar, we moeten af en toe even stoppen, maar boven aan Lombard street is het uitzicht amazing. Daarna naar beneden lopen is haast even lastig. Met je tenen voorin je schoenen en achterover hellend dalen we weer af en brengt ik ons ons toch weer bij ons hotel. Met het zweet op de rug en uitgedroogd maar super tevreden. Moe storten we op bed. De temperatuur in de kamer is de warmste ooit, hoe is het mogelijk. Wat een geweldige dag! Wat een geweldige stad! Voor Elske haar lievelingsstad!

1. Ria Koreman:
    1 mei 2015
    Geniet nog lekker van de laatste dag. Xxx