Up to Long Beach

23 april 2015 - Long Beach, California, Verenigde Staten

Na het ontbijt zijn we van morgen naar de kust van San Diego gereden. We willen graag nog even de rotsen van La Jolla (spreek uit als La Hoiia) bekijken. Als we de lange straat uitrijden staan we bij Mission Beach en rechts daarvan ligt La Jolla. Het is een prachtige wijk met mooie huizen. Veel huizen worden op dit gerenoveerd of nieuw gebouwd. Ik vraag aan een bouwvakker over de grotten en als ik hem vertel dat we uit Holland komen, wordt hij helemaal enthousiast. Hij schudt me flink de hand en met een brede witte lach heet hij ons welkom in de States. We danken de man hartelijk en lopen verder naar het strand, waar de caves zich bevinden. Het zijn grote gladde rosten met spelen ertussen.  Overigens is ons deze reis meerdere malen gevraagd waarom we geen klompen dragen en of ze wel comfortabel zijn. Ze zijn toch van hout? Blijkbaar zien de Amerikanen ons de hele dag in klederdracht in een molen zitten, kaas-etend in de tulpenvelden.

De rotsen zijn erg mooi en de temperatuur is heerlijk op het strand. De golven zijn behoorlijk hoog hoewel het eb is, en een groep jongelui zijn al aan het surfen. Het water is mooi helder turkoois en lijkt soms donker door de beplanting op de bodem van de zee. Er wandelen wat mensen over het strand en het enige wat echt geluid maakt is het bruisen van de omgeslagen golven. Het is het ultieme vakantiegevoel! Langs de kust liggen de achtertuinen van (vast hele rijke) mensen. Wat een plek! Het strand is trouwens blinkend schoon, er liggen zelfs geen schelpen!
De rotsen, en sowieso alle openbare plekken zijn begroeid met ijsbloemen, dat is het onkruid hier. Sommige bloeien al geel en roze maar de echte kleur explosie moet nog komen.

We rijden een flink stuk over de Pacific Highway, 1. De oude weg slingert zich langs de kust omhoog. Voor zover mogelijk mijden we de snelweg en blijven we op de 1 rijden, zodat we meer zien. De kleine kustplaatsjes zoals Oceanside en Carlsbad zijn erg gezellig en we stoppen zo nu en dan om het echt even goed op ons in te laten werken. We komen langs een biologische markt en kunnen een sanitaire stop houden bij een plaatselijke bibliotheek. Elske heeft inmiddels chronische spierpijn van het hangend boven de wc plassen, niet gek als je dat al drie weken doet.  Het rijden langs de kust is heerlijk. Vlak voor Los Angeles moeten we helaas de grote snelweg op, omdat het verkeer te druk is en moeilijker is de aanwijzingen te volgen. Rond 16:45 zijn we in Long Beach bij het appartement van Suzie Qu. De dame verhuurt haar woning en we blijven hier twee nachten logeren. We herkennen de straat van de foto en parkeren de Jeep voor haar deur en gooien een paar centen in de meter. Helaas is Suzie niet thuis en via een buurman horen we dat we op een ander nummer moeten aanbellen. Daar krijgen we Suzie wel te horen. Ze laat ons binnen via de intercom en we lopen de grote trap op die is belegd met oude Portugese tegels. Het grote huis blijkt uit 1920 te zijn en heeft houten trappen, vloeren en ziet er chique en verzorgd uit.  Een grote gang leidt ons naar de voordeur van haar woning; het is hier erg groot. Daar treffen we Tracey, haar vriendin, die ons een beetje op weg helpt. Het appartement is prima in orde, de schone was op het bed en alle ramen lekker open, de zon schijnt naar binnen en buiten horen we Long Beach calling,  we installeren ons snel en gaan weer.

Omdat we de auto niet kunnen laten staan besluiten we maar meteen weer te gaan rijden en Long Beach te bekijken. Zonder doel rijden we de straten door, onze omgeving ziet er artistiek en veilig uit, we zien dat Long Beach veel grote luxe gebouwen heeft. Maar we zien ook veel daklozen met hun hele hebben en houwen langs de straatkanten.  Het is net zoals San Diego een havenstad. We rijden een klein stukje terug naar Seal Beach. Het brede strand is vrij rustig, maar er zijn verschillende straatjes met winkels en restaurants. We lopen een stuk de pier over, maar de zon is onder gegaan (19:30) en door de wind is het behoorlijk fris. We lopen dus een winkelstraatje in en zoeken een eettentje op. Het wordt een Ierse pub, waar we een lekkere burger met patat eten. De burgers zijn hier zo rijk belegd met sla, tomaat, ui, ananas, avocado dat we nu hele wijde monden hebben. Als we het straatje terug lopen naar de auto merken we dat we toch wel moe zijn en besluiten terug te gaan naar het appartement. We lopen nog even snel een rondje door de Vons Supermarkt voor een cola en een chocolaatje en vallen daarna al gauw als een blok in slaap op ons nieuwe bed. Daar lijkt het net of we midden op straat liggen, wat een lawaai met alle mensen die nog tot laat in de avond op de terrassen onder ons zitten en de sirenes die af en aan gaan... Wel leuk!