Old town, New town, Down town,

22 april 2015 - San Diego, California, Verenigde Staten

De Red Roof Inn is een prima hotel, het zou alleen muren en geen boven, links, rechts en onderburen moeten hebben. Het is idd goed bezet en dat merken we bij het ontbijt vanmorgen. Er zijn geen zit plaatsen meer en dus staan we op het balkon met een zoet broodje, donut en wafel op een piepschuim bordje wat elk moment om dreigt te klappen. Met een koffie voor Els en een orange juice voor mij in de welbekende beker met deksel en rietje kunnen we rond 10:00 op weg naar het historische old town van San Diego. Via de bochtige en heuvelachtige snelweg rijden we richting Old Town. De snelwegen door de stad hebben standaard zes banen aan beide zijde en soms zelfs acht! Tijdens de spits staat het hier dan ook behoorlijk vol. Maar met 15 minuten kunnen we de auto parkeren op een privé terrein van een Mexicaan voor vijf dollar voor de hele dag. (we twijfelen trouwens of het zijn terein is of dat ie daar vandaag gewoon zijn  stoeltje heeft neer gezet) Op ons gemak kunnen we wijk in. Het is een oud Mexicaans dorpje, waar het vol zit met restaurantjes en winkeltjes en de meeste bewoners vooral Spaans spreken. Het is een opstartende zomer ochtend en de sfeer is gemoedelijk. Het is nog geen hoog seizoen en daardoor hebben we voldoende ruimte om alles te bekijken. De temperatuur ligt rond de 18 graden en het is een beetje bewolkt. Eigenlijk het perfecte weer om een stad te bekijken. Eigenlijk zal dit vooral in de avond op z'n leukst zijn.

We gaan rond 12:30 richting Downtown San Diego. Het centrum van de stad wordt het Gaslamp Quarter genoemd en zijn een flinke groep straten waar gewinkeld, maar vooral gegeten en gedronken kan worden. 'Ook hier zal het in de avonduren waarschijnlijk erg gezellig zijn, met alle neon en straatverlichting aan. Overdag vinden wij het eerlijk gezegd wat tegenvallen. We lopen wat straten door en zijn ook eigenlijk erg moe. Terug bij de auto gaan de korte broeken aan en we besluiten naar Balboa Park te rijden, niet ver van het centrum. In Amerika is een parkeerplaats gemakkelijk te vinden en meestal gratis of anders heel goedkoop. Erg fijn als je zoals ons door de steden en dorpjes van hot naar her rijdt. Ook bij het park is het weer gratis en lopen we het mooie centralpark achtige lanen door. Het Balboa park is erg groot en de diverse gebouwen zijn in oud Mexicaanse stijl gebouwd. En dateren uit 1600, schitterend. Het geeft een fantastische sfeer aan het park. Er zijn botanische en Japanse tuinen, fonteinen, een grote dierentuin en een aantal restaurants. Bij een van de restaurants nemen we een soort pizza en genieten we van de tuin waar het terras in ligt. Het is een beetje luxe aangelegenheid en dus iets duurder dan we gewend zijn; vanavond dus maar bij de Taco Bell eten. (goedkoop Mexicaans ).

San Diego is een grote stad. Het havengebied is erg belangrijk voor de stad en we dat willen we nog even bekijken. Bij de Navy Pier ligt een groot Militair Vliegdekschip met op de kade een erg mooi standbeeld van een matroos die afscheid neemt van zijn vriendin. Het standbeeld is zo' n 7,5 meter hoog en werkelijk prachtig. Ik zou hem zo in onze tuin zetten. We maken weer de gebruikelijke foto's en films en ruiken de zoute zeelucht. Het geeft ons nog meer het vakantie gevoel; we besluiten dus naar Mission Beach te rijden en het strand te bezoeken. De tomtom helpt ons een stukje op weg. Els zit nu achter het stuur en het laatste stukje wijs ik haar de weg naar het strand. Wederom kunnen we 10 meter van het strand gratis parkeren. Het is geweldig om hier te lopen. Naar mate het wat later wordt, worden de golven hoger en gaan er meer surfers de zee in. Wij lopen een flink stuk over het strand en genieten van de zee en de golven. Langzaam verdwijnt de zon achter de wolken, maar helaas zien we zon niet in de zee zakken door de bewolking. Op ons gemak gaan we terug baar de auto en rijden voor een taco naar de Taco Bell. Tien minuten rijden vanaf onze taco maaltijd draaien we de parkeerplaats op van het hotel. Weer een dag voorbij. De dagen gaan nu wel erg hard voorbij voor mijn gevoel,  we hebben het soms perongeluk al over volgend jaar...

1. Ger Koreman:
    23 april 2015
    Leuk weer en inderdaad wat een leuk beeld aan de haven!
  2. Henk en Ria:
    23 april 2015
    Je houdt met het beeld niet veel tuin over. Het is een echte havenstad vandaar dat het ook wat minder is.
  3. Annemies:
    24 april 2015
    De beeldende manier van vertellen van Marco en de prachtige foto's van Elske geven me een beetje het gevoel of ik de reis zelf meemaak! Dat doen jullie goed hoor!