Op de prairie in New Mexico

14 april 2015 - Albuquerque, New Mexico, Verenigde Staten

Wauw wat een dag was dit! New Mexico is fantastisch mooi! De weide prairies en vele rotspartijen met soms een wolf of een koe. Ongelofelijk mooi. Maar laat ik beginnen bij de ochtend. Het ontbijt in het hotel was prima; heb mijn eigen wafel gemaakt met wat stroop. Heerlijk. Ook Els had een wafel en nog een broodje. In de ontbijtruimte zaten twee (oudere) Amerikaanse stellen, waar ik een beetje mee in gesprek kwam. De een had een boerderij in Phoenix en de ander een Ranch in Kansas City. De eerste boer was een patser en een viezerik, want steeds rochelde hij zijn zakdoek vol. De ander was een aardige man met veel humor en kon niet stoppen met grappen te maken. Toen hij met zijn vrouw vertrok, keerde hij nog eenmaal terug met een zak vers geplukte grapefruits voor ons. Hij had z'n truck vol zei hij. Heerlijk.

We zetten onze reis voort en eigenlijk zoals elke dag stoppen we na zo'n 90 seconden alweer voor de eerste foto. Vandaag redden we net de 40 seconden als blijkt dat bijna naast het hotel een auto museum is. Even binnen kijken dus. En twee keer vijf dollar later, lopen we tussen hele mooie oldtimers. Ook andere objecten zoals fietsen, scooters en reclames worden tentoongesteld en uiteraard is er een ruime winkel vol souvenirs aanwezig. Het is niet al te groot, dus na een half uur zijn we weer op weg. We volgen de route 66 richting Sante Fe en komen door een paar kleine dorpjes. De natuur is kompleet verandert in mooie gebergten met flinke rotspartijen in de kleuren rood en crème met veel groene bomen en cactussen. We zien een cowboy aan het werk om zijn koeien bijeen te drijven en rijden langs kerkjes en typisch Mexicaanse huisjes. De straatnamen zijn enkel nog in het Spaans en slechts een enkeling spreekt nog engels.  Eerst rijden we naar de hobbylobby, ( adres gevonden via internet ) dus Els is weer helemaal in haar sas. Na wat inkopen rijden we Sante Fe binnen. We zien Mexicanen en Indianen bij en door elkaar leven en als we het oude centrum binnen rijden ruiken we al snel de keuken van de beide inwoners. Het ruikt heerlijk en onze buik begint te knorrelen. Eerst lopen we de Plaza over. Een parkje met daar omheen luxe winkeltjes en inwoners met kleedjes, waarop typische Indianen of Mexicaanse sieraden te koop liggen. In de winkels zijn mooie waar te koop, waaronder heel veel kunst. Het oude centrum is traditioneel gebouwd en is keurig onderhouden. De kerk is de oudste van Amerika en stamt uit 1610. De sfeer is relaxed. We nemen wat Mexicaans voedsel tot ons bij de Burrito Company. Els een Burrito en ik een Taco plate. Het is alweer Vier uur en dus een wat late lunch geworden. Het smaakt ons heerlijk zo op het terras met het zonnetje boven ons. Hoewel het misschien slecht 16 graden is, voelt de temperatuur heerlijk, omdat er geen wind staat en de zon warm aan voelt. Het is precies goed zo en geeft een echt vakantie gevoel.

Terug rijdend via de mooie weg stoppen we nog een aantal maal om te filmen en te fotograferen. De natuur is hier het mooist van de hele route, alhoewel we die van Arizona vorig jaar al hebben gezien en daar ook erg gecharmeerd van zijn!
We rijden op ons gemak over de route richting Albuquerque (spreek uit als elbekurkie). De stad is groot en heeft wederom een goede sfeer. Het is al laat en voor ons boven de berg begint zich een donkere onweerslucht te voegen. Met de felle zon in ons gezicht en de zwarte lucht achter ons stoppen we af en toe toch nog even voor een foto-momentje. De tomtom helpt ons de weg te vinden naar Enchainted Trails, waar we vannacht doorbrengen in een caravan uit 1959. Helaas begrijpt onze Tom het niet goed en stuurt hij ons een grindpad op door de prairie. Na een flink gereden te hebben blijkt het dood te lopen. Beetje jammer van Tom; komt wellicht door de vrouwelijke stem die ingesteld staat...
Ik rijd het stuk terug en draai de snelweg over naar een groot hotel in de buurt. De medewerker helpt ons uit de brand en geeft ons de juiste richting. Om 21:30 komen we aan bij het caravanpark en hangt er een envelopje aan de voordeur van het kantoor voor ons. Het bevat de sleutel met een plattegrondje van het terrein en we kunnen ons intrek nemen voor de nacht. Wat een waanzinnig onderkomen is dit! De zilveren lange sta caravan is helemaal in retro uitgevoerd, een flinke oldtimer voor de deur maakt het plaatje compleet. Na de gebruikelijke opfrisbeurt, dit keer in het toilet gebouw op de camping, kunnen we het bed in en terug kijken op een geweldige dag. Morgen gaan we de stad Albuquerque nog even in, want dat ziet er wel heel erg leuk uit!

1. Annemies:
    15 april 2015
    Albuquerque? Breaking Bad gezien?
    Misschien komen jullie Walter White wel tegen!!
    Wat een prachtige reis, ik heb er ook zin in!
  2. Tina:
    15 april 2015
    Hoi vakantiegangers wat een heerlijke verhalen. Als ik het lees is het of ik ook op reis ben en........is ook zo geniet ervan en hartelijke groetjes uit Lissabon. 10@
  3. Henk en Ria:
    15 april 2015
    Caravan 1959 zal geen WC hebben en de rest zal ook summier zijn. Ik ben benieuwd wat er allemaal in zat. Wat een dag weer.
  4. Ria Koreman:
    16 april 2015
    Heerlijk al die retrostijl spullen, wil zo weer terug in de tijd. Xxx
  5. Ger Koreman:
    16 april 2015
    Wat een leuk verhaal weer. Heb je Rataplan nog gezien in de prairie?