Once upon a time in...Monument Valley

16 april 2015 - Kayenta, Arizona, Verenigde Staten

Na een prima nacht in het iets wat gehorig hotel rijden we na het ontbijt de straat uit richting het centrum van Gallup. Het is bewolkt en koud, zo'n 5 graden. Ik heb al gelezen dat New Mexico veelal bewoond wordt door de eerste ontdekkers; de Indianen en Mexicanen en dat is overal op te merken. Ook als we Gallup inrijden, zien we enkel maar Indianen. Je pikt ze er zo uit, zo'n ander gezicht als een mexicaan! Het past bij het straatbeeld, waar veel indianen souvenir winkels of Mexicaanse eettentjes zijn te vinden. In een winkelstraat komen we een muziekwinkel tegen , nou niet helemaal toevallig hoor, stond opeens in de tomtom gek he ( zegt elske ) waar ik natuurlijk even naar binnen moet. De eigenaar is zijn winkel aan het opruimen en verteld graag over zijn muziek-carriere en verhuizing naar een andere stad. Hij heeft ooit in Amsterdam opgetreden in de jaren zeventig en dus is er een (kleine) klik. Ik wil graag nog een draagband voor mijn nieuwe gitaar kopen en die heeft hij voor me. Hij pikt hem uit een nieuwe koffer met nieuwe gitaar die bij elkaar horen. Hij wil er niets voor vragen, die krijg ik cadeau!

Met een grote smile rijden we verder het centrum door en gaan we op zoek naar een supermarkt. We belanden bij een straat waar aan beide zijdes van de straat mega veel winkels zitten. Eerst lopen we wat kleding winkels door. Een van de winkels verkoopt goedkope Dickies kleding. Broeken voor 15 euro! Helaas is mijn maat niet op voorraad (bijna alles is hier 6 x XL) en gaan we zonder aankopen de supermarkt twee deuren verder naar binnen. Daar komen we naar buiten met proviand voor onderweg zoals; water, cola, chocolade en fruit. Ook hebben we lekkere bagels met boter en kaas voor onderweg. De keuze in de supermarkten hier is waanzinnig. De supermarkten hier hebben standaard de grote van de vroegere Maxis bij ons in Diemen. Maar niet alleen de supermarkten. Ook de hobby winkels en kledingwinkels zijn vaak zo groot als een sportveld. heerlijk om af en toe door heen te struinen en te snuffelen aan de voor ons, vreemde producten.

Met onze wagen volgeladen rijden we de highway 185 op richting Kayenta. Het dorpje ligt aan de rand van Monument Valley, een groot natuurgebied welke veel in films gebruikt is als decor en daardoor wereld beroemd is. De lievelingsplaats van John Wayne, die er bijna al zijn films heeft opgenomen. De reis neemt zo'n 3,5 uur in beslag, maar omdat we veel stoppen voor een fotomoment, doen we er iets langer over. Helaas is het erg fris buiten en valt er soms zelfs natte sneeuw. Zodra we de grens van New Mexico uitrijden over zijn en Arizona binnen rijden verandert vrijwel direct de natuur. Wauw, wat is dit mooi! Krijgen we nu kippenvel van Norah Jones op de radio of van dit landschap? We wisten het stiekem al van vorig jaar, maar zijn wederom beduusd van het mooie ruige uitzicht. We rijden bergen af over mooie schone wegen en het landschap is zo wijds, dat we honderden miles ver kunnen kijken. De natuur heeft hier zoveel kleuren en veelzijdigheid, dat je onmogelijk een keuze kan maken welk gedeelte het mooist is. En dat hoeft dan ook niet. Dit is onze aarde en daar mogen we van genieten. Wauw! Als we even op weg zijn en een paar kleine dorpjes gepasseerd zijn, zien we in de verte al vreemde rotsformaties verschijnen. We komen in de buurt van de Valley, zo vertellen ook enkele borden langs de weg ons. Boven de rotsen hangen enorme grijze wolken in de meest vreemde vormen. Het is nog steeds fris, maar bederft gelukkig niet ons genot. Na een lange rit komen we aan in het stadje en rijden we kort daarna de parkeerplaats van ons hotel op.

Na het inchecken en onze spullen in de ruime kamer te hebben gestald, doen we even een wasje. Terwijl dat de machine draait, nemen we de auto en gaan we vast een kijkje nemen in de Monument Valley. De weg naar het visitors centrum, neemt nog zo'n veertig kilometer in beslag, maar ook dat is niet vervelend. We stoppen meerder malen om wilde ezels, paarden of zelfs wilde honden op de foto te zetten. Het visitors centrum is al gesloten, maar we kunnen gewoon het park binnen rijden. Daar komen we bij een parkeerplaats aan, waar ook een hotel staat met restaurant en winkel. Als we uitstappen en over de rand kijken weten we niet wat we meemaken. Hier staan de beroemde "mittens" van Monument Valley! WAUW! Wat is dit fantastisch mooi!!! Onbeschrijfelijk  hoe de natuur hier zijn werk heeft mogen doen. Het is reeds 19:00 uur en nog steeds vol toeristen. In het restaurant gebruiken we het diner met uitzicht op de indrukwekkende Valley. Dat maakt het eten nog smakelijker! We hebben heerlijk eten besteld, zoals green chili soep, salade, kip en verse groente. We zitten te smullen en lopen met een volle buik weer de parkeerplaats op.

Op ons gemak rijden we terug naar het hotel en kunnen de was nog even in de droger doen. Morgen vroeg gaan we nog een keer de rotsen bekijken, hopelijk met iets beter weer. Nu eerst even uitrusten en alle indrukken verwerken.

1. Henk en Ria:
    17 april 2015
    De natuur heeft alle kleuren. Ook als je daar in de zomer komt.
    Daar moeten we ook zuinig op zijn want anders kunnen we niet genieten. En dat is in het leven belangrijk
  2. Ger Koreman:
    17 april 2015
    Amerikaans broodje aangereden hond? Lekker. Maar wat weer een leuk verhaal en mooie foto's.
  3. Ria Koreman:
    17 april 2015
    Die draaikolk van de wind, geweldig. Maar ook eng denk ik.
    Dank jullie wel voor de heerlijke verhalen. Xxx
  4. Henriet Planjer:
    17 april 2015
    Alweer een prachtig verhaal en mooie foto's. Ik geniet elke dag van jullie verhalen!
  5. Marco en Elske:
    18 april 2015
    Leuk om te horen dat jullie ook een beetje mee genieten!