Arizona op zijn mooist!

17 april 2015 - Holbrook, Arizona, Verenigde Staten

Om acht uur uit het heerlijke warme bed gestapt om onze dag in Monument Valley te vervolgen.
Na een fijn ontbijtje met een heuse pannenkoeken machine hullen we ons in alle kleren die we mee hebben want het is maar liefst 3 graden. Hebben wij dat...Linksaf de weg opgedraaid en binnen 90 seconden weer gestopt om foto's en film te maken van de omgeving. Wat is Arizona mooi. Werkelijk adembenemend! Na zo'n 30 kilometer melden we ons bij het visitor centrum, wat een slecht indianen museum blijkt te zijn. Dus snel de weg weer opgedraaid naar de ingang van de valley. Om bij de ingang te komen rijden eerst een heel klein stukje door de staat Utah en direct weer terug Arizona in. Hierdoor gaan we tweemaal door de tijdzone heen en we weten even niet meer hoe laat het hier is. Het maakt ons ook niet meer uit, want het is vakantie! We betalen 20 dollar waarmee we met een auto inclusief vier personen naar binnen mogen. We merkten gisteren al op dat het park hele goede prijzen heeft. Het restaurant was van goede kwaliteit en ook de prijs was heel redelijk. Voor de entreeprijs krijgen we een plattegrond en mogen we zelf het park in rijden met de auto. Voor extra geld kan in een vol geladen jeep met gids het park in, maar wij hebben onze eigen jeep. We draaien de parkeerplaats bij het hotel-restaurant van het park af en laten ons rustig op het onverharde pad glijden. De rode grond is stoffig, maar is prima te berijden. Het voordeel van het rijden met eigen auto is dat we kunnen stoppen waar we willen. Zeker voor Elske die elk rots en bloem wil vast leggen. En terecht, want het park is magisch mooi! De vormen van alle rotspartijen zijn zo bijzonder . De Indianen hebben de rotsen namen gegeven volgens hun oude gebruik en geloof. Three sisters, Totem pole, de Mitten Butte en Yei Bi Chei zijn zo maar wat voorbeelden. Ik schud ze zo uit mijn mouw.

In deze tijd van het jaar is het niet al te druk en kunnen vrij gemakkelijk stoppen waar we willen. Vanuit elke hoek is de omgeving en vorm van de rotsen weer anders; geweldig! Wat een schitterend gebied. Overal zien we kleine gaatjes van dieren, maar helaas komen we enkel wat zwerf honden tegen. Als we wat koekjes voeren, rennen ze graag mee naast onze auto. Het gebied is erg veel gebruikt in speelfilms, zowel in oude (veel western) als nieuwe. Stagecoach was de eerste film die hier werd opgenomen. Een western met John Wayne, maar ook Forrest Gump, Mission Impossible en Indiana Jones. Het is dan ook een veelzijdig en ongelofelijk mooi decor.

De tijd kruipt gelukkig voorbij, maar we moeten vandaag nog wel bijna vier uur rijden naar Holbrook, waar we weer aan de route 66 slapen in een TeePee tent. Nadat we met behulp van de plattegrond het gebied hebben bereden, bekeken en vastgelegd zetten we nog even de auto neer bij het restaurant. We nemen een koffie en hot chocolat to go, zodat we een warm drankje in de auto hebben. De temperatuur ligt vandaag rond de 7 graden. Maar Elske doet zowaar haar jas uit.

We draaien de weg nog even op richting het plaatsje Mexican Hat. Het plaatsje ligt zo'n 20 mijl verderop, maar vanuit het punt kun je de welbekende roadfoto maken van Monument Valley, dus we nemen de moeite. Terwijl Elske haar liter koffie via een rietje naar binnen werkt stellen we de tomtom in op ons nieuwe slaapadres. Met een gemak laten we kilometers achter ons en zien we de omgeving aan ons voorbij gaan. De natuur in Arizona verbaasd ons bij elke bocht. Wat een prachtig land is dit. Nog even voor 20 dollar wat benzine erbij gooien, zodat we weer vol zijn, want ik heb een leuk binnendoor weggetje uitgestippeld, maar heb werkelijk geen idee waar we terecht gaan komen.

De highway 265 blijkt schitterend te zijn. Soms lijkt het wel een maandlandschap waar we door rijden. Soms gaan we hele steile bergen af en kijken we kilometers de vallei door. Bij een volgende bocht rijden we naast een Canyon, die niet onder doet voor de Grand Canyon; niet qua kleuren, natuur en grootte. We genieten enorm en kunnen het niet laten de auto soms stop te zetten om te filmen of te fotograferen. Langzaam zien we de zon ondergaan achter ons. Het vuur van de zon in de lucht geeft schitterende kleuren. Elske heeft het stuur overgenomen en rijdt de Jeep langzaam maar zeker de duisternis in. We moeten nog anderhalf uur rijden. Gelukkig zegt de tomtom dat het 145 mijl vooruit is Om 21:30 komen we in het donker bij het Wigwam motel aan. Ook dit motel is gebruikt in de film Cars en heeft een fantastische uitstraling. De oldtimers die voor elke wigwam geparkeerd staat, maakt het vijftiger jaren plaatje helemaal compleet en ook de inrichting is in stijl uitgevoerd. Voor onze WigWam staat een oude Ford Ecoline geparkeerd. Vol met mooie indrukken leggen we ons in de TeePee te rusten en zijn we stiekem benieuwd hoe het WigWam motel er bij licht uit ziet. Maar dat beschrijven we morgen pas weer.

1. Ger Koreman:
    18 april 2015
    Leuk verhaal weer! Wat zien jullie mooie dingen. Groetjes vanuit een redelijk warm wordend Nederland.
  2. Elske:
    18 april 2015
    Zaterdag 18 04 2015. Wat leuk dat we jullie voor de wigwam zagen staan op het scherm anders zou je het gewoon niet geloven
    zo apart wat veel indrukken om in je hoofd te bewaren. Floor moet de toetsen voor volgende week in haar koppie bewaren Sas helpt haar steeds even zoals ze de ouders adviseren elke dag
    er even aandacht aan te schenken. Floor vindt het een beetje onzin en zegt dat ze het nu wel weet. Sasha ging vanmorgen al met de meiden hard lopen, ik was net van plan de boodschappen te gaan doen en daar stonden Ria en Ger met Joke voor de deur zo van daar zijn we Sasha had het aan mij door moeten geven maar was dat zeker vergeten toch aan de koffie hoewel eerst alles er naast ging. Floor had niemand bij zich maar was haar spullen weer netjes in de kast aan het ruimen met Puck die heel lief zat te kijken van wat is dat allemaal.Nu met de zon op het keukenraam(19.40 uur) is het hier lekker alleen is de wind heel gemeen koud buiten dan. Fijn dat jullie even in beeld kwamen
    er komen net nog twee meiden voor Floor binnen,gezellig voor haar. Omdat Floor meer thuis is als Sas hoor je meer over haar
    zo kreeg ik vanmorgen voor het ontbijt zo'n lekker gebakken eitje met tomaat. Allebei doen ze het goed we spelen een beetje sneeuwwitjes slapen steeds in een ander zacht bed nu is het de beurt van Sasha om weer in haar eigen bed te slapen en dat blijft geloof ik zo.Rijden jullie nog maar lekker door en stap vaak uit voor film en foto zodat wij er ook nog plezier van hebben.
    Adem alles goed in liefs van ons hier uit de Veste.
    Mijn linker oog is gelazerd!
  3. Henk en Ria:
    18 april 2015
    Ik wist niet dat een Teepee een wigwam was. Maar leuke naam. Wat beleven jullie toch allemaal schitterende dingen.