Here we go.

8 april 2015 - Litchfield, Illinois, Verenigde Staten

Vanmorgen de laatste spullen in de koffer gepakt en naast het hotel een ontbijtje genoten. Vandaag beginnen we aan de route 66. Het begin punt is hier in Adamstreet in downtown Chicago. Het is weer mistig en rond 9 graden. Op ons gemak rijden we door de straten van de oude stad richting het stadje Joliet. We kijken onze ogen uit. Onderweg komen we veel oude huisjes en gebouwen tegen. De weg is soms erg slecht aangegeven of simpelweg opgeheven. Door het zoeken verliezen we veel tijd. In de kleinere dorpjes is de route 66 meestal prima aangegeven, omdat er veel commerciële waarde aan hangt. De grotere dorpjes en lijken zich minder te interesseren voor de oude weg en leiden je soms door de meest vreemde straatjes. Ondanks dat het rijden over de oude route door de staat Illinois wat moeizaam verloopt, vermaken we ons uitstekend, zeker na een bezoek aan een plaatselijke supermarkt, waarna we met cola, chips en chocola weer verder kunnen. Het is nu rond de 14 graden, lekker!

Met de radio aan gaat de vlakke omgeving langs ons voorbij en stoppen we op plaatsen welke onze aandacht trekt. De route staat bekend om veel kunst en rariteiten en we zijn er vandaag al enkele tegen gekomen. De Gemini Giant is een pop uit 1960 en staat in Willington. Een astronaut met bom in zijn handen. De pop is zo'n 5 meter hoog en was een reclame object voor het naast gelegen restaurant. Helaas is het restaurant inmiddels gesloten en staat het te koop. In Pontiac bezoeken we een route 66 museum. Naast het museum zit een oeroude barber shop. Hier is het weer wat warmer en we laten onze jas in de auto. We lopen naar binnen voor een praatje en mogen wat foto's maken. De zaak bestaat al sinds de begin jaren zestig en de eigenaar John, een man van in de 70 knipt er al 40 jaar tot op de dag van vandaag.  De winkel ademt een geweldige sfeer. Een deur ernaast zit het museum. Het museum is uitgeroepen tot beste museum van de route en ook wij zijn onder de indruk van alles wat bewaard is gebleven en hoe het gepresenteerd wordt.  De drie verdiepingen van het oude brandweergebouw staat vol met rariteiten, foto's, kunst en andere objecten van de beroemde, oude weg. Rose verteld ons van alles en er wordt geen entree gevraagd.

De tijd begint helaas te dringen dus we nemen een stuk snelweg. Via dorpjes zoals Lincoln, Springfield, Glenarm en Auburn waar we weer op de oude weg terecht zijn gekomen rijden we rond 19:00 uur Litchfield binnen, waar we de nacht zullen door brengen. Het is inmiddels zo'n 22 graden maar er is onweer op komst. Het is een mooi hotel en na het dagelijks douche en was ritueel beginnen we aan de voorbereiding voor morgen. Hopelijk is de weg morgen gemakkelijk te vinden, dat scheelt een hoop tijd. Desondanks genieten we enorm van het rijden door het Amerikaanse leven.

1. Ria Koreman:
    9 april 2015
    Wat heerlijk om al deze verhalen te lezen, je beleefd het helemaal mee.
    Hier is het nu ook prachtig lente weer en zijn in de tuin van België bezig.
    Lieverd geniet en maak mooie foto's en verhalen, dan genieten wij ook mee.
  2. Ger Koreman:
    9 april 2015
    Geweldig, wat een leuke berichten. Het zou voor ons een reis van herkenning zijn. 50er en 60 er jaren spullen die we nu koesteren. Veel genot van Ger gewenst.
  3. Elske:
    9 april 2015
    9-04. Wat erg he ik had net een heel lang verhaal getipt en toen het verstuurd moest worden was het weg. Nu laat ik dan even weten dat het hier met de meisjes prima gaat wat jullie van ze horen weet ik niet ik denk wel alles o.a.dat Floor heeft gewonnen met voetballen, en dat Sasha steeds op de minuut af op tijd thuis is. Morgen komen er twee meisjes slapen en worden er pannenkoeken gebakken en gegeten.Vandaag heel mooi weer
    gehad 9/15 gr. en wind stil tenminste hier in de tuin heerlijk.
    Was kan buiten drogen en er is nog niets uit het raam gewaaid.
    Moest Elske niet in dat leuke kapperswinkeltje haar haar laten knippen. Nou ik moet gaan Floor gaat naar boven 20.35 uur
    met dat mooie weer hebben de kikkers geen gebrek aan belangstelling speciaal van Floor en Jolijn zijn er zoet mee.
    Veel vakantie plezier er is al een week voorbij gevlogen neem alles goed in je op om er nog lang van na te genieten. Liefs van Jopie.
  4. Henk en Ria:
    10 april 2015
    Wat een temperatuurverschil. Het zoeken naar de weg en het tijdverlies is jammer. Want je wil ook op een redelijke tijd in het hotel zijn. Wij herkennen dat ook in Canada. Maar je ziet genoeg. Veel plezier.