Oklahoma

11 april 2015 - Clinton, Oklahoma, Verenigde Staten

Vanmorgen met veel regen de laatste kilometers door Missouri gereden. Bij toeval komen we in het plaatsje Stroud bij een veiling terecht van oude verzamelobjecten. Er worden meubels, huisraad en trapauto's, maar ook heel veel Coca-cola spullen zoals bordjes en cool-boxen geveild. De veiling is goed bezocht en veel bezoekers schrijven zich in om een bod te doen op een of meerdere spullen. Helaas duurt de drie daagse veiling te lang voor ons en kunnen we al dat moois niet meenemen. We moeten we door, maar om de veilingmeester aan het werk te zien, is geweldig.
We rijden duidelijk door een olie gebied heen, want we zien diverse ja-knikkers aan het werk. Het landschap is ondanks de regenbuien die stoppen en weer doorgaan erg mooi.
Bij Chandler rijden we langs een gaaf motorcycle museum. We trappen op de rem en maken rechtsom keert. De eigenaar heeft een mooie collectie staan, en ook zijn winkel met oude voorwerpen zijn bij iedere bezoeker in trek. Iedereen zegt bij binnenkomst iets aardigs en vraagt waar je vandaan komt en waar je naartoe gaat.  Er volgt altijd een gesprekje, dat zie je bij ons toch nooit?

Onderweg zien we regelmatig grote winkelmalls, de commercie tiert hier toch welig hoor. We zien ook een overdaad aan spullen in de winkels maar ook bij de mensen om het huis. Vier of vijf auto's voor de deur is echt geen uitzondering. Tijdens het voorbij rijden zien we een hobbylobby, klinkt als een hobby winkel! Vorig jaar hebben we ook een tijd rond gelopen in een giga hobbywinkel dus wellicht hebben ze hier mijn metal punch spulletjes. En waanzinnig... Zo groot als een praxis, helemaal vol met alles waar je mee kunt knutselen, lintjes, veertjes, kaartjes, kraaltjes, knoopjes, plakbandjes. En gelukkig ook wat spulletjes die ik goed kan gebruiken. Goedkoper is het niet, maar het is er wel en dat is leuk.. Wagen volgeladen en op naar het volgengende avontuur.

We verlaten de staat Missouri en rijden door een stukje Kansas de staat Oklahoma binnen. De inwoners noemen de staat ook wel Okla of Okie en we merken dat de natuur mooier wordt door de heuvels en de rotsen. Ook de mensen lijken te veranderen zeker vanaf El Reno, zien we vaker cowboys en Mexicanen. De regen is gestopt en de temperatuur stijgt lekker naar ca. 24 graden. De natte was die over de autostoelen hangt kan nu lekker drogen. Bij het stadje Hydro nemen we een kijkje bij de oude drive-in van Lucille en gaan op zoek naar een plaats om wat te eten.
Als we het willen vragen komen we terecht bij een Mexicaans rodeo feest en nodigen ons zelf min of meer uit om een kijkje op het feest te mogen nemen. Hoewel het een betaald feest is mogen we als nieuwsgierige toeristen gratis even naar binnen. (het is buiten) Kort daarna lopen we tussen de Mexicaanse cowboys, meestal voorzien van sombrero's, leren rijbroek en laarzen met sporen. Met een blik bier in de hand berijden ze paarden alsof ze niets anders gewend zijn. Leuk is het niet en mijn maag draait om bij het zien van de jonge koeien die worden opgejaagd en een klap op hun kont krijgen als onderdeel van de show. Maar de loei hard rijdende jongens op hun paarden maken veel goed. Gevoel maar even uitschakelen... De vrouwen klein en groot zijn opgedoft en hebben grote feestjurken aan. We zijn onderdeel van een fantastisch feest, compleet met Mexicaans live muziek; een moderne Mariachi. De sfeer is ongelofelijk en we maken veel foto's en film. Een enkeling (vooral de jongere) spreekt wat engels en vraagt waar de foto's voor zijn. Als we vertellen dat we uit Holland komen doen ze uit beleefdheid alsof ze ons land kennen, maar hun blik zegt genoeg. Ze vinden het allemaal leuk om op de foto te komen. Het maakt ons niet uit. Niet eerder waren we op een traditioneel Mexicaans feest. We krijgen eten en drinken aangeboden, maar zover willen we niet gaan. Het wordt steeds later en moeten nog een klein stukje rijden naar ons hotel.

Voordat we in Clinton bij ons hotel aankomen, eten we eerst nog bij een diner aan de route 66. Het is een erg mooie en het personeel stelt zich altijd voor en komt meerdere malen vragen of alles nog naar wens is en de bekers (gratis) moeten worden bijgevuld.  We smullen van de salade, uienringen, aardappelen. Steak-rib, groente en ook de cola met net iets teveel ijs. Vol van indrukken en voedsel kunnen om 22 uur naar ons hotel. Daar draaien we een wasje en hangen nog wat rond.  Dit was weer een prachtige dag...we zijn niet moe en kunnen nog veel meer hebben!   Ps, filmpje toegevoegd

1. Annemies:
    12 april 2015
    Je mist meer dan je meemaakt, jullie maken wel heel veel mee, kan je nagaan hoeveel je mist!!!
  2. Ger Koreman:
    12 april 2015
    Leuk weer om te lezen, we genieten met jullie mee.
  3. Joke van Zeeland:
    12 april 2015
    Elke dag weer een verrassing !
  4. Marco en Elske:
    12 april 2015
    Ja annemies, we trekken slechts een heel dun streepje door een heeeel groot land. We zitten de hele reis achterstevoren om nog even terug te kijken naar alles waar we niet kunnen stoppen. Te jammer..
  5. Henk en Ria:
    12 april 2015
    Wat moet je met al die oude spullen. Maar zo'n Mexicaans feest is natuurlijk gaaf. Wat een belevenis allemaal.
  6. Sik:
    12 april 2015
    Natuurlijk even verteld dat jullie de eigenaar van 'El Taco Bar' kennen. Toen waren jullie meteen welkom!
    Geweldig allemaal!
  7. Agnes de Vries:
    Geweldig om te lezen.
  8. Elske:
    12 april 2015
    O je het is alweer zondagavond 21.35 uur Floor al in slaap,Sasha onder het warme morgen water morgen die klein zijnweer naar school.Je wist niet wie Ilona
    was neem ik aan nou ik ook niet het waren Noa en Noami en de lettertjes op de i Pad zie ik ook niet wel op de Apple ik ben zeker een gekke cowboy.Wat hebben jullie weer een leuke dingen mee
    gemaakt.Hier de hele dag zon maar een koude z.w.wind ik kon
    niet buiten zitten, Sasha was vanmiddag naar de film en Floor
    kan het steeds heel goed met Jolijn vinden, de poesen doen niets liever dan in mijn bed slapen. Floor heeft vanavond aardappels
    gebakken we hadden een mooi bordje eten in alle gezonde kleuren. Ze zijn nog steeds lief die dochters van jullie maken
    jullie er ook nog maar lange en gekleurde dagen van Liefs Jopie.
  9. Sandy:
    13 april 2015
    Wat een geweldig avontuur en al die herinneringen die jullie straks meenemen naar Nederland, onbetaalbaar. Alleen voor de 'niet herinneringen' (souvenirs) moeten jullie straks denk ik wel een extra koffer kopen haha, iets minder onbetaalbaar hoop ik dan.
  10. Reinilda:
    14 april 2015
    Heerlijk om te lezen en zo rijden we elke keer met jullie mee. Fantastische ervaringen, lief tweetal!