Dag drie van de route 66

10 april 2015 - Tulsa, Oklahoma, Verenigde Staten

Vanmorgen waren we op tijd wakker. Na een klein gesprek en wederom een hug met en van Ramona (de eigenaar van "the Munger Moss motel") begeven we ons op haar advies via de route 66 naar "Fayes". Een diner waar we lekker kunnen ontbijten. Het restaurant is eenvoudig ingericht en zit vol met locals. Het eten is prima in orde; een kaas omelet met gebakken aardappelen. Een prima start van de dag. Na het ontbijt nemen we een kijkje bij het NHRA race circuit. De baan ligt vlak naast de route 66, maar op dit tijdstip gebeurt er uiteraard niets. We zetten onze reis voort en komen door verschillende kleine dorpjes. Zo'n beetje om de anderhalve minuut staan we weer op de rem omdat we wat zien, zo komen we geen stap verder.. De natuur in Missouri is een beetje vergelijkbaar met onze Veluwe. Het is een mooi, licht glooiend gebied. In Illinois was het landschap compleet vlak en nu in Oklahoma rijden we alweer over flinke bergen en rotspartijen. Ik hou van de verschillende soorten natuur. Ze nu en dan komen we wat dieren tegen, zoals koeien, paarden, vogels en ezels. Aan de kant van de weg zien we regelmatig aangereden dieren, het lijken wel beertjes of in ieder geval zijn het grote dieren, jammer dat we ze niet levend zien. Het weer veranderd snel. Vanmorgen vroeg begonnen we met 6 graden maar het werd al snel warmer tot vlot 22, precies goed!  In Carthage is een grote drive-inn theater. Een mooie plaats met groot filmscherm en diner. In het weekend worden hier nog films vertoont en krijg je het geluid op een radio channel in je auto. In Gelena hangt een goede 66 sfeer. Disney heeft het dorp in 2006 gebruikt als inspiratie voor de tekenfilm Cars en dat is goed te merken. Bij een oud gasstation staan de autos uit de tekenfilm trots de oude weg op te kijken. Zodra we uit de auto stappen worden we direct opgevangen door een dame die alles van het Disney verhaal verteld. De originele takelwagen, waar Disney Mater (Takel) naar gemaakt geeft staat hier en we mogen er even inzitten. De vrouw heeft voor het tweede deel van Cars de stem van "mouth" mogen doen. Ik heb hem niet gezien, maar de dame begint spontaan de stem na te doen. Verplicht krijgen we een handtekening aangereikt, waarna we nog even een rondje door het dorp lopen. HET IS ZO ERG ROUTE 66.... Bij een kleine "picker  shop" snuffelen we tussen de oude spulletjes die de eigenaar van twee dorpen verderop uit de oude huizen heeft gehaald en vinden nog een paar kleine souvenirs voor thuis. Het is geweldig hier! En iedereen is zo aardig! Als je de weg wil oversteken voor een foto stoppen de auto's spontaan en zelfs als je met je camera naar de overkant wil fotograferen stoppen ze, da's wel heel bijzonder.

We rijden via Riverton en Commerce naar een klein dorpje Miami, waar we het oude Kuku drive-in vastleggen en bij Taco-bel een lekker Mexicaans hapje eten. Het eerste maal wat betaalbaar en zelfs goedkoop is. We bekijken het oude Coleman theater wat nog helemaal in originele staat is, en zetten onze reis verder richting ons hotel. Via Afton en Foyil komen we bij Cartoosa waar we de Big Blue Whale bezoeken. De blauwe grote walvis is een bekende rariteit van de route en ooit gebouwd door iemand voor zijn vrouw, omdat deze zwemlessen kreeg en het zwemmen zo leuk vond. Bij het kleine info centrum wat erbij zit (slecht een houten hutje), zijn ansichtkaarten te koop met krokodillen er op. Hopelijk voor de vrouw zaten die er toen nog niet, overigens hebben we ze nu ook niet gezien (helaas). Maar er springt wel vanalles terug in het water als we bij de kant komen. Langzaam begint het nu donker te worden en na een kort bezoek aan de Wallmart (supermarkt) checken we in bij het America Best Value Inn Hotel. Een eenvoudig en goedkoop hotel. Een wasje in ons teiltje en om 22:30 kan ik aan het blog beginnen en en kunnen we  moe en vol indrukken in slaap vallen. Morgen de wekker maar eens zetten want we komen ongeveer 8 uur tijd te kort op een dag.

1. Esther van Dijk:
    11 april 2015
    De hele week nog geen tijd gehad jullie blog te lezen, dus ik zit hier nu op zaterdagochtend met een kop koffie in mn hand jullie eerste week terug te lezen. WAT een prachtig land, WAT een gave foto's weer en wat een heerlijk verslag. In tweevoud, want onze vrienden volgen een andere route maar met even zo mooie foto's.. die lijken meer op de natuurfoto's van jullie van vorig jaar. Zucht.. voorrall doorrrgaan!
  2. Henk en Ria:
    11 april 2015
    Geweldig allemaal. Het reizen is wel vermoeiend in combinatie met alles wat je wil zien. En dan heb je vermoedelijk nog niet alles gezien. Wat een genot om het te lezen.
  3. Elske:
    11 april 2015
    Hoi Tropicana's. Nu zaterdagavond 19.30 uur 11 o4. Het is hier een beetje een rare dag vannacht Noa en Ilona hier geslapen en lang uitgeslapen.Ze hadden zelf heel smakelijk eten gemaakt.
    Gister het mooiste weer van de wereld en vandaag regelmatig
    een bui.Floor bij Jolijn koekjes gebakken Sasha naar een verjaardag gelijk met de vriendinnen weg met krullen in het haar.
    Ik kon net even rustig naar jullie foto's kijken het lijkt voor geen meter op Lelystad wat een ervaring.Floor vannacht in jullie bed
    geslapen ze mag nog 1 nachtje dan weer wisselen Sasha moet
    de hele volgende week ik geloof om 10 uur op school zijn dan kan ze in jullie kamer uitslapen zonder dat ze last van ons heeft
    daarna is Floor weer aan de beurt. Het gaat hier naar wens
    tenminste wat mij betreft de meisjes lopen te zingen dat is een goed teken. Wat heeft deze iPad een kleine lettertjes!
    We vieren de vakantie met jullie mee ja ik wil graag geloven dat
    alle dagen een paar keer zo lang zouden mogen zijn veel plezier
    Daar ben ik weer ik was boven waar Floor en Jolijn een sierraden winkel hadden ingericht en ze natuurlijk een klant nodig hadden
    een leuk winkeltje hoor.Trouwen voor Elske heeft de de post ook drie pakketjes bezorgd ik neem aan ook voor je winkeltje.
    Sasha is net een vliegende kiep is er alweer vandoor maar eerlijk is eerlijk nog geen seconde te laat thuis gekomen.
    Maak samen maar veel plezier, liefs van Jopie.
  4. Annemies:
    11 april 2015
    Vanuit onze woonkamer kijk ik uit over een narcissenveld in volle bloei, Hollandser kan bijna niet, maar als ik jullie beeldende verslag lees vergeet ik de narcissen en het Hollandse plaatje en zie jullie reis als een film aan me voorbij trekken! Geweldig hoor!!